Ook juristen moeten reclame maken. Notarissen, fiscalisten, echtscheidingsadvocaten, juridisch adviseurs moeten actief contact zoeken met potentiële klanten.
Juridisch blog als visitekaartje
Met een blog geef je een uitgebreid visitekaartje af, waarin je laat zien welke juridische expertise je in huis hebt en hoe je anderen van dienst bent. Reclame zonder dat het reclame is. Hoe kies je een goede titel voor je juridische blog?
Informatieve titel
Een goede titel van een blog is een informatieve titel. De volgende twee titels zijn niet informatief:
– ‘Woning verkopen? U kunt niet zonder de notaris’
– ‘Zonder letselschadeadvocaat kunt u fluiten naar uw geld’
Deze titels doen het prima op een reclamefolder of als kop van een advertentietekst, maar het zijn geen titels van een blog. Het zijn reclameteksten en geen ‘neutrale’ informatieve titels.
Een vraag werkt goed
Vragen als titel van een blog doen het goed. Ik kwam bijvoorbeeld tegen: ‘Verklaring van erfrecht. Hoe zit het?’. Een andere goede titel was: ‘Waarom ook alweer een samenlevingscontract?’ De lezer krijgt het gevoel dat hij even wordt opgefrist: ik weet het wel, maar hoe zat het ook alweer precies? Een tip als titel werkt ook: ‘Gedagvaard door de VvE? Check het mandaat!’
De lezer van een juridisch blog verwacht informatie over de voor- en nadelen van een samenlevingscontract, uitleg over belastingvoordeel voor een bv of tips voor het tijdig claimen van letselschade. Een goed juridisch blog stelt een relevante vraag en geeft daar antwoord op in duidelijke taal met weinig juridisch jargon.
Wil je ook met gemak toegankelijke juridische teksten schrijven? APCtekst; expertise in juridische taal verzorgt individuele schrijfbegeleiding en workshops toegankelijk juridisch schrijven.